Ko Phangan - Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Laura Jacobs - WaarBenJij.nu Ko Phangan - Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Laura Jacobs - WaarBenJij.nu

Ko Phangan - Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok

Door: Laura Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 Augustus 2014 | Thailand, Ayutthaya

Ko Phangan - Ayutthaya - Kanchanaburi - Bangkok

De eerste echte dag op Ko Phangan hebben we na het ontbijt een scooter gehuurd. De dag ervoor hadden we gezien dat de wegen steil omhoog en steil naar beneden liepen, over deze wegen zouden we nu gaan rijden. Bij de verhuur checkte Ronald goed de banden en op de pk's voor deze rit. Helmpje op en op naar de waterval en Chinese tempel.

We zijn eerst naar de waterval gereden. Door de matige regenval lag deze vrijwel droog, maar er was nog een view point dat mooi moest zijn. Een kronkelend pad leidde ons naar boven en naar een prachtig uitzicht over het eiland. Na wat foto's van ons en van anderen gemaakt te hebben weer naar beneden. Dat ging toch stukken makkelijk dan naar boven haha.

Volgende stop was de Chinese tempel. Leuke tempel, ziet de verschillen tussen de tempels wel. Bij het view point werden we nog getipt voor een leuk strand door een Italiaan. Het was warm, dus op naar het strand. Na een stop bij zeven eleven voor een tosti en een kwartiertje rijden waren we er. Scooter aan de kant, helmen af, tas van de rug en ja hoor deze stond nog open. Kijken of alles er nog in zat, maar nee mijn handdoek voor het strand foetsie. Later nog terug gereden, maar niks gevonden. Het strand was prachtig, daar had de Italiaan niet over gelogen. Ik had geen handdoek meer dus na een duik weer de scooter op. Maar waar is de sleutel? Ramp scenario schiet door mijn hoofd, maar na tien minuten komt er een man met onze sleutel. Gelukkig!

Al rijdend komen we in een gezellig dorpje aan en gaan daar even rond lopen. Kopen twee leren armbanden voor een prikkie. Stappen weer op de scooter naar het zuiden van het eiland. Onderweg probeer ik de steile wegen te filmen met de go pro. Terwijl ik film krijgt een scooter rijder voor ons een ongeluk. Het gebeurd vaak dat toeristen ongelukken krijgen met scooteers. Gelijk daarna zien we een aap aan de kant van de weg, prachtig beest. Terug lekker eten bij de krokante krab.

De volgende dag gaan we weer op de scooter. Tosti ontbijt bij de zeven eleven en daarna naar de prachtige stranden. Om tien uur in de ochtend liggen we op een strand zonder zon. Besluiten om door te rijden over het eiland. Meest onmogelijke wegen en een tank die bijna leeg is. Het was weer spannend.

Vanavond is ook de black moon party om half zes vertrekken we er gratis in kunnen. Onmoeten een Belgisch meisje in de taxi en die blijft de rest van de avond bij ons. Komen op een plek terrecht op een berg waar we een prachtig uitzicht hebben over het eiland. Overal neon kleurtjes en dance muziek op. Geweldig plek voor een feest!

De ochtend valt een beetje zwaar, maar na een stevig ontbijt kan ik er weer tegen aan. Checken uit bij ons hostel en kunnen nog even op het Balkon blijven zitten. Mooi dan kunnen we kijken wat we nu gaan doen. Ticket naar Bangkok was geboekt, maar een plan hadden we nog niet. Binnen een uur worden we door de taxi opgehaald en weten we waar we heen gaan. a een 24 uurs reis met taxi boot bus nachttrein trein tuktuk komen we aan in Ayutthaya bij ons hostel.

De aardige tuktuk meneer kan ons alle highlights laten zien voor een goede prijs, dus met hem gaan we mee. De beste meneer is 63 jaar oud en geboren en getogen in Ayutthaya. In zijn beste Engels legt hij alles uit en leid hij ons rond. Wij kunnen samen steeds alles bekijken, terwijl hij blijft wachten. De tempels en beelden zijn prachtig. Na drie en half uur brengt hij ons naar een winkelcentrum waar we rond kijken. Sluiten de dag af met Thais eten (Ga het steeds lekkerder vinden), bezoek bij de kapper en een drankje bij een bar.

Volgende ochtend staat de was klaar en is onze tuktuk driver terug. Hij heeft een boek, waarin je kunt schrijven hoe je het vond. Boek heeft hij ooit van een klant gekregen, zodat mensen erib konden schrijven en hij het aan andere eventuelen klanten kon laten lezen. Super idee, want hij is goed en niet opdringerig.

Ons busje naar Kanchanaburi staat na negen uur klaar. Na een rit van drie uren komen we aan bij ons hostel. Wc en douche bereik je door over het Balkon te lopen. Maar verder is het prima voor een nacht. Gaan eten en besluiten dan om een scooter te huren. In Kanchanaburi zat een kamp waar mensen uit Nederland Australia Engeland en om liggende Thaise landen in een kamp moesten werken aan een spoorlijn onder Japanes bevel. We rijden eerst een uur rond opzoek naar het museum. Verliezen tijdens het rijden weer wat uit onze rugzak. Ditmaal telefoon, camera's en portomonnees, gelukkig beginnen Thaise jongetjes onmiddelijk te schreeuwen en ons achterna te rennen met onze spullen. Wat een geluk! Of Ronald laat hem steeds openstaan of de tas is stuk. Volgende dag rijden we met een slot op de tas. Haha zal ons niet weer gebeuren. Het museum is leuk en goed op gezet. Blij dat we het zoeken met onze waardeloze kaart niet hebben opgegeven.

In de avond gaan we voor een Thai massage. Ronald wil dat graag, dus ik ga weer mee. Ze maakt onze voeten schoon en vervolgens mogen we op een matras liggen. Bij Thaise massage zorgen ze vrij hard handig dat allerlei spieren in je lichaam weer los zijn. Het leek mij vooraf een aparte massage aan gezien ze op je staan, zitten en in allerlei gekke houdingen jou lichaam weer ontspannen en los te krijgen. We liggen naast elkaar en ik moet een aantal keren hard lachen als ik Ronald zijn gezicht zie vertrekken. Hij had een meer ontspannen massage verwacht ipv dat er een Thaise van tachtig kilo op je gaat staan. Na een dik uur lopen we toch ontspannen naar buiten.

Laatste dag in Kanchanaburi om half zeven in de avond vertrekken we terug met een mini busje naar Bangkok. Daar blijven we nog drie nachten tot we aan ons Vietnam avontuur gaan beginnen met Lauren erbij. Maar vandaag eerst rustig ontbijten en daarna op de scooter voor 65 km. Onze scooter is crappie in vergelijking met eerdere scooters, maar tikt toch de 60 km per uur aan als we een tijdje rijden.

Na anderhalf uur scooteren komen we bij de Erwada waterval aan, deze heeft zeven lagen. Je kunt hem beklimmen, maar ook zwemmen in de waterval. Ik probeer het maar ook hier fish spa visjes die hard bijten. Ik ga er niet meer in en laat Ronald wel zwemmen.

Rijden terug en na het eten komt de minibus ons ophalen voor de drie uur durende rit naar Bangkok. De chauffeur eet onder het rijden chips en kijkt een Thaise film, maar we komen veilig aan. Tuktuk wil ons wel naar het hotel brengen, dus we stappen in. Na zoeken ook voor hem komen we aan. Personeel wacht ons al op en legt onze backpacks op een kar. De aardige man geeft ons uitleg over het gebouw en brengt ons naar de kamer. We zitten nu dus in Bangkok in onze superior room. King size bed, balkon, koelkast, warm water douche (hebben twee weken koud water gehad, dit is heerlijk) en air conditioning. Op en top backpacken haha. Vandaag en morgen tempels, dierentuin, weekend market, chinatown, kho san road en mbk.

Het is hier nog steeds fantastisch en kijk uit naar de komende en laatste twee weken in Azie. Liefs uit Thailand

• 29 Augustus 2014 - 08:39

Greet Oosterhuis:

Laura en Ronald,

Lekker meegereisd. Leuk! Volgens mij zijn wij ook bij die watervallen geweest. Dat is lang geleden, 1987 denk ik. Goed dat jullie een slotje op het rugzakje gedaan hebben, is voor in Bangkok ook niet verkeerd. Zo wie zo vind ik het leuk om te lezen dat jullie nog echt met een rugzak reizen want wij zien tegenwoordig voor meer lui die met een koffer op wielen reizen en dat is niet echt "backpacken" in onze optiek. Reizen is soms afzien van luxe, maar je mag jezelf ook trakteren, na 14 dagen weer eens een warme douche is echt een cadeautje. Geniet van Bangkok, misschien nog even met een longtailboat over de rivier en door de kanalen? Reis mee naar Vietnam.

• 03 September 2014 - 18:08

Marga Boswijk:

Hej Ronald en Laura,

Dat was weer een mooi verhaal van jullie avontuur, geniet er nog even van!!!!!

Marga en Cornell

• 04 September 2014 - 23:16