Van Ko Tao naar Ko Pha Ngan - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Laura Jacobs - WaarBenJij.nu Van Ko Tao naar Ko Pha Ngan - Reisverslag uit Ko Pha Ngan, Thailand van Laura Jacobs - WaarBenJij.nu

Van Ko Tao naar Ko Pha Ngan

Door: Laura Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Augustus 2014 | Thailand, Ko Pha Ngan

We hebben ze de padi's! De cursus begon om vier uur met de theorie boeken en filmpjes (drie maal half uur, vreselijk saai). Na deze introductie waren we klaar. Huiswerk voor de volgende dag moest gemaakt worden en om half negen werden we weer verwacht.

De volgende ochtend om half negen werden wij bij instructeur Bas ingedeeld een Nederlander. Na een ochtend theorie werden we om twaalf uur verwacht bij het zwembad. De sessie hier startte met het laten zien dat je daadwerkelijk kan zwemmen. Elf maal het zwembad op en neer zwemmen, makkie dat lukte ons wel. Vervolgens moesten we laten zien dat we kunnen drijven. Ronald was de andere dagen al steeds in het zeewater op zijn rug aan het drijven. Mijn conclusie toen was wat knap, dat kan ik niet en dat is niet erg want wanneer moet je dat nu doen. De eerste pogingen in het zwembad waren kort en ik zonk snel naar beneden. Na een aantal keer proberen lukte het aardig. Na nog wat oefeningen mochten de duikspullen worden gehaald en aan worden getrokken. Wat voelde ik mij onhandig, ik had ook wat meer tijd dan de rest nodig maar het ging. Tot we na vier uur oefeningen doen in het zwembad moesten zakken naar een diepte van drie meter. Als je in het vliegtuig zit voel je altijd druk op je oren, deze druk voel je ook als je daalt met duiken. Ik kon mijn oren niet klaren, dus einde oefening. De volgende dag zouden we weer in het zwembad gaan oefenen. Een beetje teleurgesteld dat het mij niet lukte veroorzaakt door mijn verkoudheid. Op pad voor neusspray en de volgende dag weer proberen.

Volgende dag van twaalf tot drie in het zwembad gelegen. We hadden een nieuwe instructrice, Fiona een Ierse. Zij gaf nu alleen aan ons les, dus we hadden prive les (ook niet verkeerd). Al gauw ging ik proberen te klaren en na een aantal minuten stond ik op de bodem. We konden door en alle andere skills doen die we gisteren nog niet hadden gedaan. We waren heel snel klaar en Fiona was super positief. Er waren maar weinig die de skills zo snel uitvoerden en ook goed. Morgen zouden we echt gaan duiken! Eerst nog lekker dineren aan het strand. Ze waren grote vissen aan het barbecuen, dat leek Ronald wel wat. Prima, ik wilde een gezellige tent en naast ons tentje was volop muziek en we hadden uitzicht op de vuur jongleerder. Heerlijk gegeten daar en omdat de sfeer zo goed was op het strand wilde we nog wel een drankje doen. Opeens hoor ik mijn naam, zaten Nick, Albina, Melinda en Jordy een tent verder. Toevallig kende zij Demian ook die wij al eerder waren tegen gekomen in ko tao. Even samen een drankje gedronken en toen op bed, wij moesten duiken.

De volgende ochtend stiekem een beetje zenuwachtig voor de duik en het klaren naar twaalf meter. Op de boot gaf Fiona ons uitleg over de duik en onze spullen. Toen was het zover masker op, flessen op, laatste buddy check en gaan. Het was prachtig onderwater. Het koraal en alle mooie vissen, onderwater is net zo mooi of misschien nog wel mooier dan bovenwater. Duik twee ging ook goed en morgen zouden we de twee ochtend duiken gaan doen.

De eerste duik was prachtig! Het klaren ging eerst niet helemaal lekker, maar eenmaal beneden was het genieten! Tot achttien meter gedoken en tussen een schol van drie soorten vissen gezwommen. Fiona en Ronald waren mij even kwijt, maar ik hing twee meter boven ze tussen prachtige vissen. De duik was klaar en we konden weer naar boven toe, eenmaal op de boot begint de leider van de duiken te schreeuwen. Iedereen het water weer in, want zij zwommen net met een whale shark en haar jong. Helaas tien minuten in het water met masker en fins. De tweede duik zagen we weinig, maar hebben we de laatste skills nog gedaan. Terug bij Coral grand ging Ronald informeren over de advanced cursus. Gelijk dezelfde avond kon hij de nachtduik met zaklamp gaan doen samen met instructrice Fiona.

Onze op één na laatste dag op Koh Tao ging Ronald van twaalf tot vier twee duiken doen en ik zou lekker een dagje strand pakken of gaan snorkelen. Het dagje zon zee strand werd het met Demian en Roy. We zaten rustig in het water te praten over het reizen in Thailand toen iets in mijn grote teen beet. Ik sprong op en gillen, wij kijken en het water. Was het een visje niet groter dan mijn wijsvinger. Zelfde soort visjes als van de fish spa's, dat leek mij altijd wel leuk inmiddels wat minder (haha). We spraken af om in de abond samen te gaan eten, omdat het voor iedereen de laatste avond hier was in het Paradijselijke Koh Tao. Demian en Roy terug naar Bangkok, wij en Jordy Albina Nick Melinda en Michiel naar Koh Pha Ngan. Heerlijk Thais gegeten en gedronken. Tijd om te gaan slapen Ronald moet er om half zes uit voor de ochtend duik.

Half zes wekker en ik kan ook niet meer slapen tijd om in te pakken, te ontbijten en uit te checken. Ronald is om elf uur weer terug en gaan we samen voor de laatste keer eten op het strand hier. Ik neem voor de vijfde keer cashew noten met kip. Smaakt iedere keer weer heerlijk, ondanks dat ik het al zo vaak heb gehad. Laatste boodschappen gedaan en gaan zitten waar we op de taxi moesten wachten. Gauw komen er twee jongens bij zitten, ze kijken redemption song van de Nederlandse voice en ik herken het onmiddelijk. Zij vragen zich af waar het is en zo begint er een leuk gesprek. Als de taxi er is lopen we naar beneden. Een van de jongens roept naar de ander Come on Jewish boy. Waarop de Thaise vrouw van de receptie het herhaald zonder te weten waar het over gaat. Wat moest zij hard lachen en wij ook, haha. Bij de boot in de rij gestaan voor de check in samen met Slbina en Ronald. Op naar Koh Phangan! Op het eiland een taxi samen genomen. Zitten nu bij de plek Haad Rin waar we door de gaten in de deur soms bezoek krijgen van gekko's die de mugjes voor ons opeten. Tijd om te eten, dus eens kijken waar we zijn afgedropt. Voor het eerst zie ik wasr mensen wonen en waar zij meer lokaal eten. Anders dan wat ik de afgelopen dagen op Koh Tao heb gezien. Het centrum is leuk en we gaan eten bij een heerlijke pizzaria. Pizza zoals deze moet zijn met saus van gepureerde tomsten. Vandaag is het zaterdag en gaan we een scooter huren. De wegen gaan hier stijl omhoog en naar beneden, dus dat wordt wat. Groetjes uit zonnig Koh Phangan!

  • 23 Augustus 2014 - 10:14

    Marga :

    hej laura.

    wat een mooi verhaal, ik blijf het herhalen, geniet van al het moois.
    groetjes marga

  • 23 Augustus 2014 - 17:37

    Elly Jacobs:

    Hallo Laura hetgaat wel goed daar in de vreemde heb ik wel door ,ik vind het knap van je hoor.Geniet er nog maar lekker van .Nu hier gaat het naar omstandigheden ook wel goed ,en het weer is ook wat beter af en toe zon en bijna 18 graden maar we zitten niet op de camping het is me toch te koud vooral snachts .Morgen gaan we even voor een dag.Wij wensen jou nog veel ple zier liefs Opa en Oma en ook de groeten aan Ronald.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 22 Juli 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 4917

Voorgaande reizen:

11 Augustus 2014 - 12 September 2014

33 dagen Thailand en Vietnam

Landen bezocht: